Rubén d’Hers, Chords Tunnels #2, 2019 © Simon Fusillier

KIKK In Town 2021

Le Pavillon

Volgende tentoonstelling: 22 juni

Van 4 november 2021 Tot 7 november 2021
De beste van de interactieve installaties in 4 dagen!

Een decennium is het vieren waard!

Volgende tentoonstelling: 22 juni 

Van 4 tot 7 november 2021, na maanden van ontbering, neemt het Paviljoen deel aan de vieringen van de verjaardag van het KIKK Festival, een uniek evenement in Namen met internationale uitstraling! Ter gelegenheid van het meest hoogtechnologische evenement van België (het KIKK in Town), opent Le Pavillon zijn deuren om installaties te ontvangen die de vragen van onze wereld oproepen en de verbeelding van de bezoekers prikkelen. Onder de tentoongestelde kunstenaars zijn ECAL (CH), Ugo Dehaes (BE), Louis Philippe Rondeau (QC), Hovertone (BE) en Floris Van Hoof (BE).

KIKK Festival Edition 2022

Fantastic Smartphones

Fantastic Smartphones is een serie installaties ontworpen door de studenten van het Bachelor Media and Interaction Design programma aan ECAL, de Universiteit voor Kunst en Design in Lausanne (Zwitserland). Achter een titel vol spot presenteren de creaties designaccessoires en interactieve installaties die de excessen van het misbruik van onze beroemde smartphones aan het licht brengen. Door alternatieve manieren van interactie met onze smartphones voor te stellen of door de nadruk te leggen op onze repetitieve gebaren, werpen de gepresenteerde installaties een kritische blik op een maatschappij die verslaafd is geraakt aan dit object.

Met de steun van WBI.

Arena

In zijn creatie Arena, het eerste project in de Forced Labour-cyclus, onthult de Belgische kunstenaar en choreograaf Ugo Dehaes de stadia van een proces waarin de actie van het publiek machines zal helpen hun bewegingen te perfectioneren, zodat ze op een dag in staat zullen zijn menselijke dansers te vervangen. Geïnspireerd door de Freak Show, dompelt de kunstenaar de bezoeker onder in een dubbelzinnige relatie tussen amusement en verzet tegen de capaciteiten van artificiële intelligentie.

Simple Machines

Simple Machines is het tweede project in de cyclus Forced Labor van de Belgische choreograaf Ugo Dehaes. Deze voorstelling (50′) vertelt het verhaal van een danseres die zich probeert te laten vervangen door machines. Gedurende de hele voorstelling wordt het publiek uitgenodigd deel te nemen aan de training van de robots en zo bij te dragen aan een reflectie over een toekomst waarin menselijke kunstenaars niet langer nodig zijn.
Met de steun van de Service Jeunesse de la Ville de Namur.

Liminal

Deze interactieve installatie brengt het onverbiddelijke verstrijken van de tijd tot leven. Het tracht de grens tussen het heden en het verleden te reïficeren. In een donkere ruimte, een lichtgevende boog. Het is een temporeel portaal: wanneer de bezoeker deze demarcatie overschrijdt, wordt zijn op de aangrenzende muur geprojecteerde weerkaatsing in de tijd ingezet dankzij de spleet-scan techniek. Als een visuele metafoor - het verleden neemt voortdurend het heden over - benadrukt het werk dat al het licht voorbij is - de flikkering die we aan de nachtelijke hemel zien is slechts een momentopname uit het verleden van het firmament: licht is de manifestatie van gebeurtenissen die reeds hebben plaatsgevonden.

Traces

Wie had gedacht dat samenzijn in dezelfde kamer zeldzaam en kostbaar kon worden? De COVID-19 crisis heeft onze relatie met elkaar diep verstoord. Het project Traces van de creatieve studio Hovertone is het resultaat van deze vraagstelling. Ondergedompeld in een denkbeeldige wereld, kunnen bezoekers een diffuse afdruk achterlaten van hun fysieke doortocht. Dit digitale spoor is hun enige sleutel om andere bezoekers te ontmoeten. Deze woordeloze dialoog tussen het tegenwoordige en het afwezige wordt geconstrueerd via een algoritme dat lichamen en hun bewegingen analyseert.

Een coproductie van KIKK met de steun van de beurs Rayonnement Wallonie, een initiatief van de Waalse regering, uitgevoerd door St’art sa.

Chords Tunnel #2

Rubén D’Hers (VEN) speelt met fysieke ruimtes en verandert hun perceptie door middel van geluidsinstallaties. De in Venezuela geboren kunstenaar verkent een grote verscheidenheid aan instrumenten en materialen om geluidsobjecten en muziek te creëren. Voor Chords Tunnel presenteert Ruben niet minder dan 40 gitaren, opgehangen aan weerszijden van een uitgestrekte gang. De instrumenten, die in groepen van tien verschillend gestemd zijn, spelen ononderbroken dankzij kleine motortjes die de snaren in werking stellen. Al wandelend ervaren bezoekers een harmonische overgang die is vastgelegd in een gewijzigde fysieke ruimte.

Piano Antenna

In een tijd waarin alles met elkaar verbonden en draadloos is, houdt Floris Vanhoof (BE) ervan om stil te staan, om de reactie te zien en te horen van een object dat niet van deze tijd is. Hoe kan een zichtbaar object zich verhouden tot het onzichtbare? In zijn installatie Piano Antenna verkent de Belgische kunstenaar de alomtegenwoordige golven om ons heen. Ze worden opgepikt door een antenne en doorgegeven aan de snaren van een vleugel. De antenne ontvangt zowel elektromagnetische golven op afstand (bollen, stormen, enz.) als golven dichtbij (mobiele telefoon, passerende automotor, enz.). De noten die door het instrument worden gespeeld worden de muziek van de onzichtbare technologische boom die ons omringt.

Een coproductie van KIKK, STUK - Huis voor Dans, Beeld & Geluid, KU Leuven CCHA en Overtoon.