A propos du Pop-up

UN PREMIER TOUR DE JEU

Humans / Machines

Mythes van de schepping, originele verhalen, kosmogonie … Dat zijn moeilijke woorden om te zeggen dat de mens sinds jaar en dag probeert om het mysterie van zijn ontstaan te ontrafelen. Parallel hieraan heeft hij zelf zijn gokje gewaagd in het spel van de schepping. Eerst met wandelstokken en klokken en enkele eeuwen en liters koffie later, met robots.

Voor zijn opening gooit Le Pavillon alles in de strijd met de tentoonstelling Humans / Machines. Die tentoonstelling combineert kunst, wetenschap en technologie op het pad van de digitale creatie.

Tijdens deze avontuurlijke reis maakt u kennis met een robot die gebeden zingt, een andere robot die op zijn schoolbankje straf schrijft, een weegschaal tussen de sterren en een wandfresco die recht voor uw ogen door een robot op wieltjes wordt gemaakt.

01_slide_Senseless_drawing_bot_©_So_Kan
01 slide The prayer @ Diemut Strebe
01-slide-The-punishment-©-FilipeVilasBo
04_image_Margaret_de_©_Mathieu_Zurstras
02-image-Cat-or-Human-©-Shinseungback-Ki
03image_Pickled_Punks_©_Ugo_Dehaes
02-POP-UP-image-après-texte-intro-Myria

Welkom in de Vallei van vreemdheid

Wat is het verschil tussen een mens en een robot? Zullen we altijd verschillend zijn? De theorie van de Vallei van vreemdheid, van de Japanse ingenieur Mori Masahiro, gaat dieper in op die complexe relatie tussen mens en machine. De theorie stelt dat hoe meer een robot lijkt op een mens, hoe monsterlijker zijn imperfecties voor ons lijken te zijn omdat de robot een spiegel van onze buitensporigheid wordt.

Vandaag is kunstmatige intelligentie in staat om ons te laten geloven in dingen die zo groot zijn als de Himalaya, zoals Trump, Merkel en Obama die samen ‘Imagine’ van John Lennon zingen. En toch is die kunstmatige intelligentie ook niet volledig onvatbaar voor fouten. Zoals het verwarren van een chatsessie met een mens. Want hoe wordt kunstmatige intelligentie nu eigenlijk intelligent? Zoals Shakespeare zou zeggen, that’s the question. 

 

Wereldwijde creatie

Op het vlak van creëren hoeft België niet jaloers te zijn op de rest van de wereld. De tentoonstelling Humans/Machines verrast bezoekers met de wereldwijd eerste creaties uit de vruchtbare hersenen van onze eigen artiesten.

We hebben het dan met name over de ‘Pickled Punks’-robots van de choreograaf Ugo Dehaes, klaar om geboren te worden in hun potje formaldehyde. Of wat dacht u van ‘Margaret’ van Mathieu Zurstrassen, een robotische plant die zelf haar kunstmatige metgezel – César 18 – ontwerpt om haar eigen eenzaamheid te misleiden. 

logo.png