Vivien Roubaud - Temps suspendu
Vivien Roubaud brengt deze solotentoonstelling naar Le Pavillon, centrum voor kunst en technologische experimenten, om er een innige dialoog tussen techniek en poëzie tot stand te brengen. Van hun functie ontdane objecten, gehinderde stromen, onzichtbare fenomenen … Alles is op zoek naar een evenwicht, zonder daar ooit te blijven hangen. De tentoonstelling Temps Suspendu (Bevroren in tijd) verenigt een constellatie van installaties – motoren, sensoren, hybride structuren – die in elkaar zijn gestoken als fragmenten van een beeld- en klanktaal.
Roubaud verkent de marges van de techniek, daar waar de machine aarzelend en kwetsbaar lijkt. Zijn installaties zijn verre van efficiënt. Ze sputteren en haperen, maken latente bewegingen en brengen amper merkbare pulsaties voort. In The Creepers - Multifunctionele printer, kogellager, regelaar (2022) draaien weer in elkaar geflanste printers onhandig rond hun as. Hun stroom van kleurrijke tekens transformeert de tekst in organische spiralen, waarbij het toeval een visueel landschap mag tekenen. De titels van zijn werken zijn bijna altijd een opsomming van de onderdelen. Het is een bewust letterlijk protocol dat focust op een assemblage waarin elk element telt. Deze van hun oorspronkelijke functie ontdane objecten tonen andere manieren om werelden te creëren en nodigen de toeschouwer uit om stil te staan bij wat produceren eigenlijk betekent. De machines van Roubaud streven geen efficiëntie na. Ze verbruiken, ademen of sloven zich uit.
Opblaasbare ballen, kroonluchters met pegels, draaiende collector, vierentwintig volt (2024 - 2025) verzamelt oude kroonluchters die zitten opgesloten in plastic ballen. Ze draaien in het rond, in een nu eens rustig en dan weer koortsachtig ritme, terwijl Vuurwerk, ontgaste petroleumgel, onvolledige verbranding, PMMA-buis (2014 - 2025) de sporen van een vluchtige energie fixeert in polymeergel. Onder de koepel van Le Pavillon modelleert Vier touwen, rem, motor, reddingsdeken, 48 volt (2025) de lucht en zijn densiteit, waardoor ongrijpbare stromen waarneembaar worden. Het getik, geritsel en geschok van deze constructies vermengen zich met hun bewegingen, om zo pulsaties voort te brengen die vaak onzichtbare krachten tastbaar maken.
De fascinatie voor het leven komt tot uiting in de subtiele en gevoelige bewegingen van bepaalde werken, zoals de vlindervleugels die weer klappen dankzij draden met vormgeheugen in Vlindervleugels, nikkel, titanium, koper, glas, twaalf volt (2021) of de vrucht van de esdoorn van Stationaire Samara AEC (2023) die zweeft in een continue luchtstroom, in een verlenging van de ritmes van de natuur.
De tentoonstelling is een aaneenschakeling van bijzondere momenten waarin verwondering ontstaat door een onverwachte wending, in het wapperen van een zeil, het gepuf van een motor, een pauze tussen twee handelingen. Le Pavillon wordt een plaats van technologische bandeloosheid, een poreuze ruimte waarvan Roubaud de lijnen verlegt. De kunstenaar laat zien hoe mooi een ontregeld systeem kan zijn, tussen kunst en techniek, gebruik en fictie, controle en loslaten. Niet chaotisch, maar generatief, waardoor poëtische bressen worden geslagen om uit te nodigen tot nieuwe vormen van aandacht.
“ Ik zeg vaak dat ik “objecten gebruik die ons doen leven”; op een bepaalde manier probeer ik ongebruikte kwaliteiten of verborgen eigenschappen van deze objecten naar boven te halen. ”

Over de kunstenaar
Vivien Roubaud (geboren in 1986 in Vouziers) woont en werkt in Brussel. Hij is afgestudeerd aan de Villa Arson en winnaar van de Révélations Emerige-prijs in 2014. Hij hergebruikt objecten en technische materialen om hun verborgen potentieel te onthullen. Zijn assemblagewerk laat poëzie, maatschappelijke kritiek en fysische verschijnselen met elkaar in dialoog treden in fragiele, instabiele en vaak spectaculaire installaties.
Zijn werk is te zien geweest in tal van solo- en groepstentoonstellingen, waaronder Fin et début in iMAL, Brussel (2024 – 2025), Capture #2, Un instantané de la création belge in Le Pavillon, Namen (2023 – 2024), Tour mort et deux demi-clés in Galerie In Situ - fabienne leclerc, Grand Paris (2022), Scalaire in Jardin François 1er, Centre de Création Contemporaine Olivier Debré in Tours (2020), FIAC Projects in Parijs (2019), Nuit Blanche in Parijs (2019), KM7 Nuit sur le chantier voor de Société du Grand Paris in Saint-Denis (2019), Univers Encapsulés in Le Creux de l’Enfer, Thiers (2019), Vide secondaire in Micro Onde, Centre d’art de l’Onde, Vélizy-Villacoublay (2018), In Situ in Galerie In Situ - fabienne leclerc, Parijs (2018), Galerie des Ponchettes in Nice (2017) en Projet Entrée in Palais de Tokyo, Parijs (2016).
Praktische info
Tentoonstelling te bezoeken van 23 oktober 2025 tot 10 mei 2026
Van woensdag tot en met zondag, van 12u tot 18u
Tarieven
Volwassenen: 10€
+65 jaar en groepen van 10 personen: 6€
Studenten, inwoners van Namen, werkzoekenden, mensen met een handicap, 7-17 jaar: 5€
0-6 jaar, docenten, journalisten, museumPASSmusées, ICOM: 0€
Art. 27: 1,25€
Deze tentoonstelling toont een ruime selectie van nooit eerder vertoonde werken, speciaal voor de gelegenheid gecreëerd door KIKK. Met dank aan Galerie In Situ - Fabienne Leclerc voor het vertrouwen en het ter beschikking stellen van bepaalde werken, en aan de Collection Famille Servais voor de gulle bruikleen van verschillende stukken.